woensdag 1 juli 2015

Vroeger...


Lathyrus...de geur doet me zo aan m´n lieve oma denken. In het huis van mijn opa en oma stonden in deze periode van het jaar allemaal van die bolle vaasjes met smalle hals met daarin gekleurde kleine bosjes lathyrus. Heerlijk vond ik dat! En als ik nu die geur ruik dan heb ik gelijk die associatie met het daarbij behorende, gelukkige, onbezorgde gevoel van toen. Niet dat ik nu ongelukkig ben, helemaal niet zelfs... maar gewoon het gevoel van vroeger. Toen je nog niet zoveel verleden had zeg maar...


Mijn opa en oma zijn al jaren geleden overleden maar woonden vroeger in het Gelderse Bennekom en hadden daar een huisje met een lekkere diepe tuin. In dat huisje, dat echt niet groot was, woonden ze met zes kinderen. Best krapjes vond ik toen al maar nu ik zelf kinderen heb vind ik het echt bijzonder dat dat paste. Toch was dat toen gewoon, ze waren geen uitzondering. En ook later met alle aanhang erbij en met alle kleinkinderen (veel!!) op zondag of op een verjaardag was het passen en meten maar iedereen was altijd welkom. En dan die tuin...in mijn hoofd hingen er  over de lengte van tuin waslijnen waar altijd wel wat schone was aan hing. Het kan zijn dat ik alle groenten die ik toch niet lustte niet heb onthouden maar er stonden voor mijn gevoel altijd alleen maar sperziebonen en boerenkool in de tuin. En...bloemen. Op het fotootje zie je mijn opa die in zijn tuin met bloemen staan. Van die grote gekleurde bollen..dahlia´s denk ik of chrysanten?? Aan de zijkant van de schuur stonden dan ook nog seringenstruiken met van die witte en paarse bloempluimen. Oh die roken ook altijd zo lekker! En er moet dan waarschijnlijk ook ergens in die tuin lathyrus gegroeid hebben maar dat kan ik me gek genoeg helemaal niet herinneren. Maar die geur weet ik nog goed!

En nu heb ik zelf een tuintje...piepklein maar toch. Er passen geen seringenstruiken in en al zet ik soms het wasrek buiten het sfeertje is toch anders. Maar in ons nog pieperige moestuintje staan wel sperziebonen en straks zeker weer boerenkool. En nu dus ook lathyrus. Ik heb net een bosje geknipt en bij gebrek aan zo´n bol vaasje met smalle hals staan ze hier nu in een oud suikerpotje lekker te geuren in ons huis.

5 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk... terugdenken aan vroeger... ik kan het me zó goed voorstellen! Koester je herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kan geur je terug brengen in de tijd hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw, mooi!
    hier bloeien ze overigens ook nog niet....
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoekje en je leuke reactie en wie weet tot een volgende keer..Liefs Ravelien